תוכנית אסטרטגית למרכז הרפואי

מתכננים קדימה! בימים אלה נכנס צוות המרכז הרפואי פדה-פוריה לתהליך רחב של גיבוש תוכנית אסטרטגית לביה"ח.

צוות המרכז הרפואי פדה-פוריה החל בתהליך של גיבוש תוכנית אסטרטגית למרכז הרפואי. היעד  כפי שהציגה הנהלת המרכז הרפואי הוא להגדיר לאן אנו מכוונים, מתכננים ושואפים להגיע בשנים הבאות.  מטרה נוספת  של התהליך היא לבנות בהמשך תוכנית אב ארוכת טווח לפיתוחו הפיזי של ביה"ח ולהכנת תוכנית בניין עיר (תב"ע) שתאפשר המשך פיתוח. את התהליך מלווה חברת "מדיקדן אינטרנשיונל" העוסקת באסטרטגיה ותכנון בתי חולים. פרופ' דן אופנהיים (לשעבר מנהל ביה"ח בילינסון והמדיקל סנטר בהרצליה, ויועץ רפואי ראשי לתכנון בית החולים החדש באשדוד) ולצדו צוות של מומחים בתחום. 

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי, ציין כי לאחר שהשגנו  יעדים ומטרות שהצבנו לעצמנו והגענו להישגים מרשימים ברמה הלאומית  בעשייתנו בתחומים שונים, הגיע הזמן לעצור ולבחון לאן פנינו מועדות, "זהו מהלך רב משמעות לעתידו של המרכז הרפואי, אסטרטגיה היא הגשר המחבר בין חזון ומדיניות לבין פעולות. סדרה של פעולות התומכות זו בזו, ומיועדות לחולל שינוי המקדם את השגת המצב אליו אנו שואפים. יצאנו לתהליך תכנון אסטרטגי, במטרה להשיג שינוי מהמצב הקיים למצב הרצוי אותו נגדיר יחד, ביעוד ובחזון המרכז הרפואי. הנהלת המרכז הרפואי וצוות העובדים, לוקחים פסק זמן מההתנהלות השוטפת ומהטיפול בבעיות היום יום הבוערות, כדי לתכנן לאן פנינו מועדות, ומהם המהלכים שעלינו לבצע  כדי להגיע ליעד. אם נשתמש במשל הספינה, התכנון הוא פרק הזמן לפני המסע, בו הארגון  יושב עם מפה ומצפן ומסמן לעצמו קואורדינאטות ונקודות מפתח בדרך. התכנון מאפשר לנו ללמוד את הדרך, להכיר  את נקודות הציון ואת המכשולים מהם צריך להיזהר והודות לכך נגיע ראשונים ובהצלחה אל היעד".

פרופ' אופנהיים ציין כי "מדובר בתהליך ארגוני רוחבי ולו שלושה שלבים: ניתוח מעמיק של הארגון, התחרות והסביבה, בניית חלופות אסטרטגיות לפעולה ובחירת האסטרטגיה המובילה. התהליך בו ישולבו קבוצות מיקוד מגוונות מכלל הסקטורים במרכז הרפואי, יכלול את הגדרת ייעוד המרכז הרפואי וגיבוש חזון לחמש השנים הבאות.

 שלב ראשון ומקדים לתהליך האסטרטגי היה גיבוש ובניית קוד אתי לארגון. במהלך השנה האחרונה, בוצע תהליך מעמיק לכתיבת קוד אתי, בהובלתה של עו"ד הלן מלכה זאבי, מנהלת הסיעוד. "תהליך בניית הקוד האתי סייע בחיזוק השדרה הניהולית, ויצר אפשרות להקשבה ואמפטיה למטופל ולמטפל כאחד ויצירת שותפות ואמון הדדי בין ההנהלה לעובדים. בתהליך בניית הקוד האתי נטלו חלק כ300  עובדים מכלל הסקטורים לצד  מטופלים, משפחות ומתנדבים של המרכז הרפואי. כל העובדים התרשמו עמוקות וציינו את תחושת "גאוות היחידה" שחשו על השיתוף  בתהליך ועל כך שהנהלת המרכז הרפואי הובילה את התהליך יחד עם עובדיו. גיבוש קוד אתי ארגוני יחד עם העובדים, המטופלים והקהילה, ממקם את העובד והמטופל במרכז העשייה, ומארגן את המערכת סביב צרכי המטופל כשותף פעיל בתהליך הטיפולי".